انجمن علم اطلاعات و دانش شناسی

انجمن علمی - دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه الزهرا

انجمن علم اطلاعات و دانش شناسی

انجمن علمی - دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه الزهرا

انجمن علم اطلاعات و دانش شناسی

Knowledge and Information Science

انعکاس فعالیت های انجمن علم اطلاعات و دانش شناسی دانشجویان دانشگاه الزهرا

نویسندگان

گزارش هفدهمین همایش

چهارشنبه, ۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۴۲ ب.ظ

   گزارشی از همایش هفدهم

"اطلاعات و فرهنگ"
  
 
هفدهمین همایش سراسری انجمن علمی-دانشجویی
علم اطلاعات و دانش شناسی
دانشگاه الزهرا(س)

 
برای اطلاع بیشتر از جزئیات به ادامه مطالب مراجعه نمایید



هفدهمین همایش علمی - دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه الزهرا(س) با موضوع « اطلاعات و فرهنگ »، امروز 3 آذر در سالن تورانی برگزار شد.

 

همایش پس از قرائت قرآن و سرود ملی آغاز شد. در آغاز این نشست سرکار خانم دکتر ملوک خادمی معاون فرهنگی- اجتماعی دانشگاه الزهرا به ایراد سخنرانی پرداختند و فرمودند ایران به دلیل پیشینه فرهنگی توانسته است که سابقه ای در ادب و شعر پیدا کند. فرهنگ در شکل عمومی شامل باورها و نگرش ها می شود، به همین مناسبت بحث توسعه فرهنگی هم مطرح است این بحث بعد از جنگ جهانی دوم مطرح شد و در کشور های در حال توسعه طرح شد و یونسکو هم در این زمینه کمک کرده است.

میزان کتاب خواندن روزانه یا ماهانه می تواند مبنایی برای کشور های مختلف قرار بگیرد و موجب رشد و بالندگی فرهنگ آن ها شود.

باید علاقه مندی و عادت به مطالعه را ایجاد کرد. مطالعه شامل خواندن روزنامه، مجله و کتاب و.. می شود و باعث تاسف است که بسیاری از دانشجویان این رشته، افراد برجسته در حوزه کتابداری را نمی شناسند و مطالعه کافی ندارند. در بسیاری از کشور ها فرهنگ کتابخوانی از کودکی ترویج می شود. در کودکان از همان سنین پایین عادت به کتابخوانی شکل می گیرد. و درچنین کودکانی در مقاطع بالاتر مهارت های خواندن و نوشتن و خلاصه برداری به شکلی بهتری پرورش می یابد. همیشه نمی توان منتظر امکانات بالا بود. باید با خلاقیت با حداقل امکانات ایجاد انگیزه به مطالعه و کتابخوانی کرد و این فرهنگ را ترویج داد.

خرید کتاب  تنها بخشی از این فرآیند است.، اصل کار همان مطالعه است.

نظام اجتماعی و نظام رسمی آموزش بیشترین وظیفه را در افزایش عادت به مطالعه و کتابخوانی داراست.

ایشان در پایان صحبت هایشان توصیه کردند که افراد باید در یک فضای عملی و اجرایی قرارگیرند و با کتابخانه ها و مسئولین آن ها آشنا شوند. هم چنین یکی از موضوعات مطرح شده در این زمینه کارآموزی است. مدارس کسب و کار به افزایش مهارت ها، توانمندی ها و کمک به افزایش خلاقیت افراد در حوزه کارآفرینی تاثیر دارد.


در بخش بعدی مراسم جناب آقای دکتر فریبرز خسروی رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران با اشاره به این که تاخیر جزو فرهنگ ما شده است و ذکر این نکته که بیش از 10 بار در سمینار های ایفلا شرکت نموده اند و هیچ گاه در آن جا تاخیری صورت نگرفته است؛ سخنرانی خود را آغاز کردند.

ایشان فرمودند موضوع فرهنگ و اطلاعات ذهن انسان را بر می انگیزاند که چه ارتباطی می تواند بین این دو باشد.

در روانشناسی شناختی تعریفی که از انسان داده می شود این است که انسان موجودی است که قابلیت پردازش اطلاعات را داراست. فرهنگ (یا همان  اعتقادات، باور ها، آداب و رسوم) در حقیقت اطلاعات متبلور شده  انسان در طول تاریخ است. به بیان دیگر این باور ها و این دانش ها چیزی نیستند جز اطلاعات پردازش شده.

هم چنین یک کتابدار می تواند جلوی پردازش اطلاعات کثیر را بگیرد و این امر به بحث سانسور مربوط می شود. در عصر تکنولوژی نوع نگاه و برخورد با اطلاعات تغییر کرده است. کتابداران و افراد فعال در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی  در نحوه ی اطلاع رسانی و پردازش اطلاعات نقش اساسی را دارند. و این مسئله که وضعیت کارکنان حوزه علم اطلاعت و دانش شناسی در آینده به کجا کشیده خواهد شد نیازمند برگزاری یک سمینار بزرگ است.


در ادامه سر کار خانم مریم اویسی، دبیر اجرایی همایش از اساتید و دانشجویان و سایر حضار بابت شرکت در همایش تشکر کردند. و در آغاز صحبت خود عنوان نمودند که این همایش اولین بار در سال 1379 با موضوع «آموزش کتابداری و اطلاع رسانی» توسط سرکار خانم زهرا چراغی برگزار شده است و این که کتابخانه یک نهاد فرهنگی است که از دو عنصر اطلاعات و فرهنگ تشکیل شده است، به گونه ای که می توان گفت فرهنگ از اطلاعات تشکیل شده است. هم چنین از اساتید محترم و داوران و از معاونت فرهنگی به ویژه سرکار خانم قلی زاده که بسیار از این همایش و کادر اجرایی آن حمایت کردند و از انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران و دبیران اصلی انجمن از جمله سرکار خانم رضایی فرد، یاقوتی، عطار زاده، بهزادی  بابت وقتی که گذاشتند و در همایش شرکت کردند؛ تشکر و قدردانی کردند.


ارائه گزارش از روند داوری مقالات و برگزاری همایش :


سرکار خانم دکتر کامران عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س) و جناب آقای دکتر حافظیان هیات مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران جناب آقای دکتر محمود شمسبد به بخش داوری مقالات راهنمایی شدند.



آن چه در فناوری اطلاعات مهم است فرهنگ اطلاعت گرا است.

در پنل اول سرکار خانم قنبر زاده دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد واحد همدان برای ارائه مقاله خود با موضوع «بررسی تاثیر فرهنگ بر استفاده از اطلاعات و فناوری اطلاعات» تریبون را در دست گرفت. ایشان مقاله خود را با ذکر نکات زیر ارائه دادند.

آن چه در فناوری اطلاعات مهم است فرهنگ اطلاعت گرا است.

فناوری اطلاعات به تقویت همه جانبه اطلاعات کمک می کند و ارتباطات برون گروهی را تسهیل می کند.

استفاده از اطلاعات و فناوری اطلاعات برای یادگیری و انتقال دانش به نسل آینده بستگی به ظرفیت، ذهنیت انسان و هنجار های فرهنگی افراد دارد. هم چنین مراکز دانش بنیان در راستای اهداف خود که همانا تولید ، تبادل و اشتراک دانش خود است نیاز به استفاده از اطلاعات و فناوری اطلاعات دارند.

اغلب جامعه پژوهش این مقاله، اطلاعات و فناوری اطلاعات را ضروری دانسته و خود را ملزم به استفاده از آن می دانند.

 

وقتی که یک فناوری پذیرفته می شود باید به عوارض و نتایج کاربرد آن هم توجه شود.

مژده درمنده مقاله خود را با موضوع «نقش اخلاق در داه های بزرگ و تاثیر آن بر جامعه» ارائه داده و به نکات زیر اشاره کردند :

-         داده های بزرگ یا Big Data حجم، سرعت و تنوع زیادی دارند.

-         در هر لحظه بیش از 7.1 میلیون میلیارد بابت داده در دنیا در حال تولید می باشد.

-         داده ها و اطلاعات به عنوان رکن اصل تصمیم گیری به شمار می روند.

-         در صورتی داده ها می توانند به موفقیت سازمانی منجر شوند که توانایی استفاده بهینه از آن ها وجود داشته باشد.

-         سازمان ها باید نسبت به فرصت هایی که این داده ها می توانند برای آن ها داشته باشند مطلع باشند  که این امر موجب بهره وری مناسب برای آن سازمان خواهد شد.

-         شرکت IBM یک شرکت مطرح و شناخته شده در زمینه داده های بزرگ می باشد. ایشان تعریف داده های بزرگ را از دیدگاه شرکت IBM و موسسه گارتنر ارائه دادند.

-         حجم داده ها روز به روز در حال افزایش می باشد و سرعت تولید داده های بزرگ بسیار بیشتر از سرعت تولید داده های معمولی بوده و داده های بزرگ شامل داده های متنی، عددی، صوتی، تصویر هستند و تنوع آن ها زیاد می باشد و در ادامه به ویژگی های داده های بزرگ به طور مفصل پرداخته شد.

-         هویت افراد، مالکیت، اعتبار و حریم خصوصی 4 مولفه اصلی اخلاق در حوزه داده های بزرگ است. درمسئله هویت در بحث داده های بزرگ و شبکه های اجتماعی این نکته مطرح است که موجودیت دیجیتال و آنلاین افراد با موجودیت حقیقی آن ها برابری می کند یا نه ؟ و اگر نه به چه میزان متفاوت است؟

در بحث حریم خصوصی هدف اصلی این است که چگونه می توان علاوه بر حفظ منافع داده های بزرگ با خطرات ذاتی و گسترده آن ناشی از به  اشتراک گذاری وسیع داده ها تعادل ایجاد کرد.

اعتبار معمولا یک مفهوم مثبت را به ذهن می آورد . نیویورکر کارتون اعلام داشته است که شهرت و اعتبار برای تعامل و ارتباط برقرار کردن با سایر افراد در درجه اول حائز اهمیت است.

مالک داده ها در عصر داده های بزرگ چه کسانی هستند . مالک آن ها دولت و سازمان هایی که داده ها را جمع آوری کردند و یا سایر افراد می باشند.

مسئله های حق مولف ، حق پایگاه باید در حوزه داده های بزرگ به آن ها پرداخته شود.

در پایان این ارائه  نتیجه گیری شد وقتی که یک فناوری پذیرفته می شود باید به عوارض و نتایج کاربرد آن هم توجه شود. در ادامه دکتر فریبرز خسروی اشاره فرمودند بحث چالش های اخلاقی و فضای مجازی بسیار مهم می باشد و باید در تمام رشته ها بحث اخلاق به عنوان یک واحد درسی مطرح باشد.

 

فرهنگ  سازمانی و مولفه های تاثیر گذار آن در انتقال اطلاعات

سرکار خانم منیره غریبه نیازی مقاله خود را با موضوع « بررسی فرهنگ سازمانی در دانشگاه الزهرا(س) در انتقال اطلاعات؛ براساس مدل دنیسون» ارائه دادند و اضهار کردند دو مولفه زبان (محلی، ملی و بین المللی) و تحصیلات فرد تاثیرگذار هستند و از بین این دو مولفه تحصیلات تاثیرگذارتر بوده است. و در فرهنگ اجتماعی جامعه مورد پژوهش، اطمینان و احترام تاثیرگذارترین مولفه بوده است. و در فرهنگ علمی، رعایت حق مولف کم ترین تاثیر را داراست. هم چنین به ترتیب فرهنگ علمی با میانگین 2.57 و فرهنگ اجتماعی با میانگین 1.92 و فرهنگ فردی با میانگین 1.51 در متخصصان ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در استفاده از اطلاعات و فناوری های اطلاعات تاثیر داشته اند.

و بایستی در کنار این موارد ارزش های بومی و ملی خود را در انتقال این اطلاعات حفظ نمود . و در پایان  سخنرانی خود برای تمامی کسانی که برای این همایش زحمت کشیده بودند، آرزوی توفیق کردند.


پس از پایان پنل حضار برای استراحت کوتاه و پذیرایی به سالن جانبی هدایت شدند.

 

بعد از پذیرایی از میهمانان و شرکت کنندگان در همایش، نشست تخصصی با موضوع «اطلاعات و رشد فرهنگی» برگزار شد.

در این نشست جناب آقای دکتر غلامرضا فدائی عراقی فرهنگ را بستری از افکار، عقاید و هر چیزی که شخصیت یک جامعه را می سازد تعریف نمودند و فرمودند اطلاعات عناصری است که در داخل یک بستر قرار می گیرد. هم چنین فرهنگی غنی و متعالی است که در راستای اهداف کلی و در مسیر مناسب قرار گیرد. در این حوزه، هم فرد و هم خانواده و هم جامعه و از همه مهم تر دولت مسئول است. در حقیقت مردم از دولت و دولتمردان رنگ می گیرند و مهم این است که اهداف کلی را قبول داشته باشند و بستر این کار را بپذیرند.

در ادامه سرکار خانم دکتر رویا برادر عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س) و جناب آقای دکتر فریدون آزاده عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و جناب آقای دکتر رضا خانی پور عضو هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و سرکار خانم مهرناز خراسانچی رئیس کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد به نشست تخصصی دعوت شدند.

سرکار خانم دکتر رویا برادر در آغاز از اعضای انجمن های علمی و دانشجویی و سایر دوستان تشکر و قدردانی کردند؛ سپس دکتر آزاده عنوان کردند که در هر برهه هر اتفاقی که برای کتابداران و این رشته رخ دهد، کتابدار وظیفه دارد که اطلاعات را با صحت و درستی تمام حفظ و منتقل کند و کتابداران فقط به به بحث های کلاسی که در قالب کلاس های آموزشی تدریس می شود، بسنده نکنند و مطالعه خود را افزایش داده و چگونگی تعامل با افراد و مراجعه کنندگان خود را بیاموزند.

هم چنین اشاره کردند که با خواندن رمان های خوب حتی مسیر زندگی افراد تغییر می کند و از شبکه های اجتماعی در حد نیاز استفاده شود و افراد به جای استفاده بی وقفه از شبکه های اجتماعی، بیشتر وقت خود را به مطالعه عمیق اختصاص دهند. هم چنین تاکید نمودند که باید خرافه ها را از مطالب حذف نموده و از صحت و سقم اطلاعاتی که دریافت می شود اطمینان حاصل کرد.

ایشان در جایگاه یک کتابدار توصیه کردند که باید مهارت هایمان را افزایش دهیم. مهارت هایی از جمله: عمق بخشیدن به دانش و مطالعه خود و....  و این که از ادبیات غنی خود غافل نشویم.

سپس جناب آقای دکتر رضا خانی پور فرمودند در بحث اطلاعات و فرهنگ سه مولفه اطلاعات و دانش و آگاهی مهم می باشد. و کسی که علم یابد بر دیگران چیره می شود و افراد باید به توسعه ی فرهنگ فردی و اجتماعی خود توجه کنند. ایشان به این نکته اشاره کردند که اگر شخصی به عده ای حتی قلیل اطلاعات دهد و موجب توسعه ی علم گردد این میزان علم مضاعف خواهد شد. برای توسعه ی فرهنگی اطلاعات کافی مورد نیاز است. و برای توسعه ی فرهنگی در ابتدا باید از چیزهایی خود را تخلیه کنیم از جمله: توهم دانایی، موازی کاری و گاهی ضدیت، تعریف نشدن منافع ملی ، اتلاف سرمایه هایمان ( وقت ، هزینه و....) .

هم چنین گفتند که ما در عصر تکنولوژی یا دچار ابزار ستیزی و یا ابزار شیفتگی هستیم . برای مثال شبکه های اجتماعی و تکنولوژی های جدید نوعی ابزار شیفتگی ایجاد کرده است. میلیارد ها میلیارد در فضای مجازی هزینه می شود در حالی که نتیجه و خروجی قابل توجهی ندارد.

و عنوان کردند که مسئله اول مدیریت فرهنگی، فردی و اجتماعی و حکومتی است که بین آن ها نوعی گسیختگی است. هم چنین محتواهای ملت ها گرفته می شود و آن ها را تغییر می دهند. باید راهبرد های فرهنگی در جامعه وجود داشته باشد و فرآیند های و روند های فرهنگی باید پیش بینی شود که پیش بینی چالش ها و فرصت های آینده یک موضوع نیاز به اطلاعات و مطالعه دارد. بررسی این که به چه میزان می توان دگرگونی های فرهنگی را مدیریت کرد. پدیده مهاجرت به علت مشکلات و مسائل سیاسی و اقتصادی و فرهنگی است.

سرکار خانم دکتر مهرناز خراسانچی در آغاز سخنرانی خود این سوال را مطرح کردند که به عنوان یک کتابدار برای ترویج فرهنگ کتابخوانی چکار کردیم؟ و در ادامه  اشاره کردند که در وهله ی نخست آنچه سعی شده است بر آن استمرار ورزیده شود، رفتار و اخلاق کتابداران است و این موضوع که علم اطلاعات و دانش شناسی چه ارتباطی با سایر رشته ها دارد و چگونه می تواند بر رشته های دیگر تاثیر بگذارد، بررسی شده است. الان با توجه به شرایط موجود بهتر است از طریق فیلم نیز ارتباط بگیریم.


اولین پنل همایش با حضور سرکار خانم مهناز قنبر زاده، جناب آقای دکتر علیرضا نوروزی و  و سرکار خانم مژده دردمنده و سرکار خانم منیره غریبه نیازی برگزار شد. و در پایان با اعلام زمان استراحت و نهار و نماز حضار سالن را به طور موقت ترک کردند.

 

 

توسعه فرهنگی زمینه آرشیو باید با تحول ذهنیت افراد جامعه ، ارج نهادن به افکار ، آداب و رسوم بومی ، شکوفایی استعداد ها در زمینه فرهنگی و موارد دیگر صورت بپذیرد.

پس از تایم  استراحت و ناهار و نماز  ، سرکار خانم فرزانه بهارلو دانشجوی کارشناسی ارشد آرشیو مقاله خود را با موضوع «بررسی تاثیر آرشیوها بر توسعه ی فرهنگی جامعه» ارائه دادند. در آغاز تعریفی از آرشیو بیان کردند و اظهار کردند آرشیو، یادمانی از گذشته، تبلور عینی و گواه صادق فرهنگ، مدنیت و هویت کشور، ارتباط گذشته با حال و حال با آینده و نماد اصالت و هویت تاریخی و فرهنگی ملت ها است. توسعه فرهنگی دارای مولفه های متعددی است که به هم پیوسته هستند. توسعه فرهنگی در این زمینه باید با تحول ذهنیت افراد جامعه، ارج نهادن به افکار، آداب و رسوم بومی، شکوفایی استعداد ها در زمینه فرهنگی و موارد دیگر صورت بپذیرد.

هم چنین از وظایف آرشیو به  ارزشیابی، حفظ و تنظیم و توصیف اطلاع رسانی (تحکیم روابط اجتماعی و ایجاد جریان اطلاعاتی در جامعه و آگاهی اجتماعی) اشاره کردند و این که با جلوگیری از اشتباهات گذشته سرعت توسعه افزایش می یابد.

آرشیو با برقراری پیوند نسل های مختلف جامعه یک ستون اصلی و فرهنگی ایجاد می کند و نه فقط به عنوان یک ساختمان یا یک رشته بلکه به عنوان ستون و تکیه گاهی برای افراد جامعه می باشد.

پس از پایان ارائه مقالات، سرکار خانم دکتر سرکار خانم دکتر زویا آبام عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا فرمودند بحث موزه ها و مراکز آرشیوی اگر بخواهیم به مقوله تاریخ و فرهنگ ربط دهیم نقش آرشیویست ها در توسعه فرهنگ مطرح می شود و موزه ها اطلاعات از سیر تاریخی فرهنگ یک ملت ارائه می دهند. کتابداران و آرشیویست ها از طریق فعالیت های گوناگون در کتابخانه و هم چنین در موزه ها و مراکز آرشیوی می توانند باعث توسعه فرهنگ شوند.

 

اجرای برنامه های بازی می تواند رویکرد آموزشی یا تفریحی یا هردو را داشته باشد.آموزش غیر مستقیم از طریق تفریح امکان پذیر است.

در ادامه محمد حسن سلطانپور دانشجوی ارشد و سرکار خانم پاشازاده ارشد دانشگاه شهید بهشتی به ارائه ی مقاله ی خود با موضوع «بررسی جایگاه بازی در کتابخانه ها با رویکرد معرفی روز جهانی بازی در کتابخانه ها » پرداختند.

اجرای برنامه های بازی می تواند رویکرد آموزشی یا تفریحی یا هردو را داشته باشد. آموزش غیر مستقیم از طریق تفریح امکان پذیر است. جنی لیواین و اسکات نیکلسون در سال 2007 اولین کسانی بودند که اولین دوره روز ملی بازی را برگزار کردند. البته در ایران هم در دانشگاه قم در سال 1394 به طور خلاصه و حدود روز بازی برگزار شد. در کتابخانه حسینه ارشاد هم در آبان 1395 (حدود یک هفته قبل) به صورت مختصر روز بازی برگزار شد.

منظور از بازی هر گونه فعالیتی است که فرد برای لذت بردن انجام می دهد. هم چنین اذعان کردند منظور از بازی در این مقاله همان "گیم" است و به بازی هایی اطلاق می شود که هدف و ساختار مشخصی دارند و انواع بازی ها از جمله بازی های ویدئویی، رومیز و بازی های واقعی با بزرگ مقیاس را برشمردند.و توضیحاتی را در این باره بیان نمودند.

از اهداف برگزاری روز بازی در کتابخانه به موارد زیر اشاره کردند:

-         ایجاد تعامل بین اعضای مختلف کتابخانه

-         ایجاد فرصتی برای بازی کردن نسل های مختلف در کنار یکدیگر

-         برای جذب و عضویت گروهی از افراد که احساس می کنند کتابخانه برای آن ها چیزی ندارد.

-         ارتقای نقش کتابخانه به عنوان یک مرکز اجتماعی

-         ارتقای توانایی ها و دانش اعضا از طریق بازی

-         فراهم کردن زمینه ای برای سرگرمی

-         و.........

 

سرکار خانم لیا عرفانی ارائه مقاله در موضوع «نقش کتابخانه ها در تبادل و انتقال فرهنگ » را داشتند که متاسفانه نتوانستند در همایش حضور به عمل آورند.

 

در ادامه سرکار خانم لعبت درخشانی اظهار داشتند سرکار خانم زهرا چراغی پایه گذار اولین همایش علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی در دانشگاه الزهرا بوده اند. هم چنین اشاره کردند که باور دارند انرژی و توانایی دانشجویان زیاد است و توانایی برگزاری چنین همایش هایی را دارا هستند. الان به مسائل مهم از جمله اهمیت کتاب، کتابخوانی، کتابخانه، میان رشته ای بودن و اهمیت این رشته و کلید واژه ها پرداخته می شود و در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کردند که با همت و تلاش بتوانیم این گونه همایش ها را در سطح ملی و بین المللی برگزار کنیم.

پس از اتمام ارائه مقالات اعضای پنل دوم سرکار خانم دکتر برادر در بخش پرسش و پاسخ، سوالی را مطرح نمودند که جایگاه اطلاعات در طراحی  این بازی ها چیست؟ و اطلاعت و فرهنگ از طراحی این گونه بازی ها چه بهره ای می برد؟

جناب آقای سلطانپوردر پاسخ به این سوال فرمودند که منظور از این بازی های بازی های حرکتی و مثالی نیست و باید به سراغ بازی های کامپیوتری برویم. دکتر برادر تاکید کردند که در کتابخانه باید مشوق بچه ها باشم که بازی های حرکتی داشته باشند و در ادامه آقای سلطانپور به این نکته اشاره کردند که در بازی های حرکتی بچه ها مجبورند تنها با با هم سن و سالان خود بازی کنند ولی ما می خواهیم زمینه ای را ایجاد کنیم که در یک بازی کتابداران، مربیان و والدین بچه ها هم شرکت داشته باشند که این امر با طراحی بازی های کامپیوتری امکان پذیر می باشد.

و بازی اساسا یک رسانه است و محتوا در آن قرار می گیرد. کتابداران به عنوان یک واسطه ی اطلاعاتی می توانند محتوا های مناسب با فرهنگ جامعه خود را در بازی های مناسب قرار دهند و با ایجاد  محیطی کاملا صمیمانه و دوستانه بچه ها را برای انجام بازی های مناسب جذب کتابخانه کنند.

الهه حسینی دانشجوی دکتری علم اطلاعت و دانش شناسی دانشگاه الزهرا(س) اظهار داشتند که از اهداف عمده بازی ها ایجاد خلاقیت در ذهن بچه ها و شناسایی و مدیریت و سهیم کردن هیجانی که از طریق این بازی ها به کودک وارد می شود.

اگر یک کتابخانه با فراهم کردن برنامه های مناسب و بازی هایی با محتوای مناسب با فرهنگ جامعه برای بچه ها و دیگران بتوانند نقش خود را در این امر ایفا کنند؛ در انجام رسالتی که به عهده دارند موفق بوده اند.

دکتر کامران در ادامه بیان کردند که دغدغه اصلی پدر و مادر ها بازی ها هستند و بهترین مراکز برای فراهم کردن بازی های مناسب کتابخانه های عمومی و کانون های فرنگی و پرورشی کودکان است. ایجاد بازی ها (چه کامپیوتری و چه غیر کامپیوتری) می تواند قدم های اولیه در این امر باشد تا زمانی که خودمان بتوانیم تولید محتوا و بازی های مناسب کنیم.

هم چنین سرکار خانم پاشازاده بیان کردند کانون پرورشی-فکری کودکان با همکاری حسینیه ارشاد و با کمک سر کار خانم خراسانچی تلاش می کنند که بازی های خوب را از طریق کتابخانه های عمومی همانند کتاب های خوب معرفی کنند و با آوردن والدین معیار های یک بازی خوب را برایشان توضیح دهند.

جمع بندی بحث بازی ها

در پایان سرکار خانم لعبت درخشانی برای جمع بندی بحث بازی ها فرمودند مامی توانیم محتواساز باشیم و هم این که بازی هایی که محتوا های خوب را دارند برای کاربران تهیه کرد بازی ها یک محمل بسیار موثر و مناسب اطلاعاتی هستند و کتابداران بر شیوه ی اجرای این گونه بازی ها و دسترسی پذیری کردن آن در کتابخانه ها می توانند نقش نظارتی داشته باشند و کتابداران می توانند فرهنگ استفاده از این بازی ها را توسعه و اشاعه دهند.

 

 

چکیده مطالب همایش

دکتر زویا آبام پس از صحبت های سرکار خانم درخشانی چکیده مطالب همایش را بیان کردند :

در ابتدا خدمت دکتر خادمی بودیم و دکتر خادمی اشاره کردند که انتقال فرهنگ از طریق اطلاعات می تواند صورت بگیرد و افرادی که در حوزه اطلاعات هستند و دانشجویان می توانند در توسعه فرهنگ هم فعال باشند.

سرکار خانم درمنده بحث اخلاق را به عنوان یکی از آیتم ها ی فرهنگ مطرح نمودند و این که در فضای مجازی که ما با داده های بزرگ سر و کار داریم بحث اخلاق در شبکه های اجتماعی و محیط های وب بسیار حائز اهمیت است.

و سرکار خانم غریبه نیازی درباره فرهنگ سازمانی و یکی از مدل های فرهنگ سازمانی صحبت کردند و بحث آرشیو ها و نقش آن ها در توسعه فرهنگ.

آرشیو ها نه تنها در کنار کتابخانه ها و سایر مراکز فرهنگی می توانند بر اساس شاخص های مطرح شده در سازمان فرهنگی یونسکو می توانند نقش مهمی را ایفا کنند.

دکتر آزاده درباره فیلم، سینما و آثار سینمایی صحبت کردند که می توانند در توسعه ی فرهنگی نقش مهمی داشته باشند و اشاره به این نکته که باید به سمت آثار فرهنگی و هنری رفت و فاصله ای که بین جوانان با منابع فرهنگی ایجاد شده است را از میان برد. دکتر رضا خانی پور شواهدی از آموزه های دینی و اشاراتی که در ارتباط با بحث فرهنگ و رسانه در قرآن و روایات آورده بود  را بیان کردند.

دکتر خراسانچی تمام مواردی را که در کتابخانه حسینه ارشاد تجربه کرده بودند بیان کردند و در پایان از کلیه ی اساتید و دانشجویان و مهمانانی که در این همایش حضور به عمل آوردند تشکر و قدردانی کردند.

دکتر غلامرضا امیر خانی توضیحاتی در ارتباط با این که افراد در تلگرام و یا فیس بوک و سایر شبکه های اجتماعی نیاز اطلاعاتی شان را برآورده می کنند و این امر یک آفت است ارائه دادند و گفتند به طور مثال بعدا مشخص می شود که بعضی از آن اطلاعات دروغین است و خیلی از جوانان در فضاتی مجازی شاکله ی فکری شان شکل می گیرد.

و این تکه تکه خوانی ها ذهن ما را از اطلاعات انباشته می کند ولی به آن شکل نمی دهد.

و در پایان صحبت های ارزشمند خود به خاطر برگزاری همایش و خوب برگزار شدن آن تشکر کردند.


پس از استراحتی کوتاه و پذیرایی از حضار کلیپی از فعالیت های هفدهمین همایش انجمن های علمی - دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه الزهرا  را که زحمت تهیه اش را سرکار خانم بهارلو کشیده بودند؛ مشاهده نمودند .

در مراسم اختتامیه همایش سرکار خانم دکتر برادر اشاره کردند که فرهنگ آموختنی است نه ذاتی و غریزی. و از معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و سرکار خانم دکتر خادمی و از همهی همکاران و دانشجویان و اساتید دانشگاه الزهرا و سایر دانشگاه ها تشکر کردند. از زحمات تک تک دانشجویان در برگزاری همایش و اتحاد بین آن ها برای حضور در همایش سپاسگزاری کردند.


از میان مقالات رسیده به اعضا هیات علمی و داوران مقاله «نقش اخلاق در داده های بزرگ و تاثیر آن بر جامعه: روش و کاربرد ها» (از آقای دکتر علیرضا نوروزی و خانم مژده درمنده) به عنوان مقاله ی برتر مورد تقدیر قرار گرفت.

موضوع خوب این همایش "اطلاعات و فرهنگ" به عنوان دو موضوع چالش برانگیز، مهم و موثر در عصر کنونی مورد توجه و تقدیر اکثر سخرانها، اعضا پانل ها و شرکت کنندگان قرار گرفت. به گونه ای که پیشنهاد گردید این موضوع در همایش های آتی نیز مورد توجه قرار گیرد.

در انتها از برگزار کنندگاه، دبیر علمی و اجرائی و دیگر دست اندرکاران تشکر به عمل آمد و جلسه با گرفتن عکس یادگاری به پایان رسید.


لینک گزارش کوتاه خبر در سایت دانشگاه الزهرا به اینجا مراجعه کنید. لینک

همایش اطلاعات و فرهنگ

همایش اطلاعات و فرهنگ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی