انجمن علم اطلاعات و دانش شناسی

انجمن علمی - دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه الزهرا

انجمن علم اطلاعات و دانش شناسی

انجمن علمی - دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه الزهرا

انجمن علم اطلاعات و دانش شناسی

Knowledge and Information Science

انعکاس فعالیت های انجمن علم اطلاعات و دانش شناسی دانشجویان دانشگاه الزهرا

نویسندگان

.: آخرین رویداد :.

پنجشنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۴، ۰۹:۲۴ ب.ظ


همایش «حریم خصوصی و امنیت اطلاعات در کتابخانه‌ها و آرشیو» در دانشگاه الزهرا، پس از قرائت قران و سرود ملی آغاز به کار نمود.

در آغاز این نشست دکتر ملوک خادمی، معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه، به ایراد سخنرانی پرداخت. وی پس از اشاره به سابقه همایشهای سالیانه دانشجویی گروه علم طلاعات هدف از برگزاری همایش‌های دانشجویی را مهارت‌آموزی و تجربه‌آموزی دانشجویان دانست.

 

دکتر خادمی انجمن‌‌های علمی را فرصتی برای افزایش غنای دانش در حوزه‌های مختلف علمی معرفی کرد و گفت: همایش سالانهٔ گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی باید الگویی برای سایر گروه‌ها باشد.

در بخش بعدی مراسم، دکتر سعید رضایی شریف آبادی به عنوان دبیر علمی همایش تریبون را در دست گرفت و پس از تشکر از حضور دکتر انسیه خزعلی، رئیس دانشگاه الزهرا، و دکتر رسول جلیلی، مهمان ویژهٔ همایش گفت: حضور همیشگی دانشجویان، اساتید و متخصصان حرفه‌ای رشتهٔ کتابداری در همایش‌های سالانهٔ دانشگاه الزهرا به ما این نوید را می‌دهد که امروزه این همایش یک برند به حساب می‌آید و در سطح کشوری شناخته شده است. زمانی که در سال ۷۸ اولین همایش خود را برگزار می‌کردیم سالانه حداکثر یکی دو همایش در حوزه کتابداری وجود داشت. در نتیجه مشکل خاصی برای انتخاب موضوع نداشتیم. اما هر چه پیشتر آمدیم تعداد رویدادهای علمی این رشته افزایش پیدا کرد به طوری که در سال ۹۴ بیش از ده همایش و کنفرانس دانشجویی و ملی در حیطه علم اطلاعات و دانش‌شناسی برگزار می‌شود. این موضوع ما را وادار می‌کند که از روز بعد از هر همایش به فکر کلید زدن همایش بعدی و انتخاب موضوع آن باشیم.

 

رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا دربارهٔ موضوع همایش شانزدهم گفت: عناوین مطرح‌شده در پنل‌های تخصصی و همین طور سخنرانی‌های مهمانان ویژه نشان خواهد داد که موضوع «حریم خصوصی و  امنیت اطلاعات در کتابخانه‌ها و آرشیو» چه پیچیدگی‌ها و ابعاد گوناگونی دارد. روان‌شناسان، جامعه‌شناسان و سیاست‌گذاران کلان هر یک از منظر خودشان به این مسئله می‌نگرند. نهادهای کتابخانه‌ای و به خصوص آرشیوها نیز نگرانی‌های خودشان را درباره امنیت اقلام اطلاعاتی، که بعضا محتوی اطلاعات کاملا شخصی از افراد هستند، دارند. در نتیجه این موضوع نه برای امسال و این همایش که برای همیشه موضوعی داغ به حساب می‌آید.

 

ارائهٔ گزارش از روند داوری مقالات و برگزاری همایش

پس از پایان سخنرانی دکتر رضایی، مرضیه سادات رضوی، دبیر اجرایی همایش شانزدهم، به ارائهٔ گزارشی از روند برگزاری همایش پرداخت. رضوی گفت: پس از انتشار فراخوان، در مجموع ۷۸ چکیده مقاله به دست دبیرخانه رسید که از این میان ۳۰ چیکده برای مرحلهٔ دوم داوری پذیرفته شدند. در نهایت از میان ۲۵ مقاله‌ای که در مرحلهٔ دوم به دست ما رسیدند، ۸ مقاله برای ارائه به شکل سخنرانی و ۶ اثر برای ارائه در قالب پوستر انتخاب شدند.

همایش «حریم خصوصی و امنیت اطلاعات در کتابخانه‌ها و آرشیو» در دانشگاه الزهرا با سخنرانی مهمانان ویژه پی گرفته شد.


 

امنیت ترجمه واژه Security و ایمنی ترجمه واژه Safety است

در آغاز این بخش دکتر رسول جلیلی، عضو هیئت علمی گروه کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف و عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در سخنرانی خود به ذکر نکاتی در خصوص مبحث امنیت اطلاعات پرداخت.

 

دکتر جلیلی گفت: قبل از هر چیز باید در نظر داشته باشیم که در مباحث علمی باید در کاربرد واژگان دقت به خرج داد. در این بحث به خصوص باید به دقت میان امنیت و ایمنی تمایز قائل شویم. امنیت ترجمه واژه Security و ایمنی ترجمه واژه Safety است.

دکتر جلیلی در ادامه موضوع کلان‌داده را به عنوان موضوعی برای همایشهای دانشجویی آینده علم اطلاعات و دانش‌شناسی پیشنهاد کرد و گفت: کلان‌داده امروزه خیلی از معادلات را عوض کرده‌است. خیلی از مکانیزم‌های فعلی ما برای کلان‌داده کار نمی‌کنند. سرعت رشد کلان‌داده ملاحظاتی به وجود آورده‌است که باید آن‌ها را دید. این بحث در کتابداری و آرشیو هم ضرورت دارد و می‌تواند انگیزه‌ای باشد برای گنجاندن درسهایی در این زمینه در دوره‌های ارشد و دکتری.

پس از پایان سخنان دکتر جلیلی، دکتر رضایی شریف‌آبادی به عنوان دبیر علمی همایش، با اعطای لوح تقدیر و نشان یادبود از وی تقدیر به عمل آورد.

 

همایش «حریم خصوصی و امنیت اطلاعات در کتابخانه‌ها و آرشیو» در دانشگاه الزهرا با سخنرانی دکتر رضا عزمی، عضو هیئت علمی گروه مهندسی نرم‌افزار آن دانشگاه پی گرفته‌شد. دکتر عزمی بحث امنیت اطلاعات را شامل دو قسمت الزمات و زیرساخت‌ها دانست و در سخنان خود به بحث زیرساخت‌های فنی لازم برای تامین امنیت اطلاعات پرداخت.

دکتر عزمی بحث توزیع‌شدگی اطلاعات در کتابخانه‌ها را موضوعی تاثیرگذار بر کیفیت دانست و عنوان کرد: امروزه کتابخانه‌ها به سوی فضاهای ابری می‌روند به این معنا که چند کتابخانه از یک زیرساخت استفاده کنند. این موضوع در کنار مزایایی که دارد نگرانی‌هایی را درباره کنترل روی محتوا ایجاد می‌کند. اکنون ما باید دنبال راه حلی باشیم که این اعتماد را برگرداند. پاسخ در مدل چنداجاره‌ای است. یعنی همان مدلی که ما در قابل پروژه مشاوره خود به موسسه همشهری توصیه کردیم. یعنی ایجاد یک بستر واحد برای کتابخانه‌های دیجیتال با مالکان مختلف.

 پایان سخنرانی دکتر عزمی، حضار برای استراحت کوتاه و پذیرایی به سالن جنبی هدایت شدند. سپس گشتاسبی به ارائه سخنرانی‌ای با موضوع «حریم خصوصی و امنیت اطلاعات در نرم‌افزار جامع کتابخانه‌ای پارس آذرخش» پرداخت.

 

در ادامه اولین پنل همایش با حضور  دکتر رضا عزمی، دکتر فریبرز خسروی و مهندس حسن باقری برگزار شد و سپس از شرکت‌کنندگان نشست صبح تقدیر با تقدیم هدایایی تقدیر به عمل آمد. در پایان با اعلام  زمان استراحت نهار و نماز حضار سالن را به طور موقت ترک کردند.  

همایش «حریم خصوصی و امنیت اطلاعات در کتابخانه‌ها و آرشیو» در دانشگاه الزهرا در نوبت ظهر، پس از ساعات استراحت ارائه مقالات از سر گرفته شد .

مفهوم دسترسی به منابع در ارشیو ها با دیگر مراکز اطلاع رسانی متفاوت است

در ادامه ارائه مقالات، عاطفه عبدی به ارائه مقاله ای با عنوان «ملاحظات امنیتی و حفظ حریم خصوصی در دسترسی به منابع موجود در آرشیوها»به ارائه مقاله پرداختند.

وی گفت: آرشیو ها مراکزی هستند که بر اساس مجموعه ای از اصول، روش ها به گرداوری، پردازش و نگهداری و نهایتا اشاعه سوابق اداری و تاریخی غیرجاری می پردازند. در این بین اشاعه اطلاعات از اهمیت خاصی برخوردار است چراکه می توان گفت هدف نهایی این مراکز دسترس پذیر سازی مدارک و منابع برای همه کسانی است که به این مدارک نیاز دارند.

 

مفهوم دسترسی به منابع در آرشیو ها با دیگر مراکز اطلاع رسانی متفاوت است. زیرا ماهیت مجموعه هایی که در این موسسات  گردآوری و در اختیار کاربر قرار داده میشود با دیگر مراکز متفاوت است. در اغلب آرشیو ها دسترسی به اسناد به شماری از ملاحظات امینتی و رعایت حریم خصوصی وابسته است.

 

سیاست های حریم خصوصی به صورت جامع تر و با جزئیات بیشتر تهیه شود

 

در بخش بعدی مراسم دلنشین دانایی مقدم با مقاله ای با عنوان «بررسی حریم خصوصی در شبکه های اجتماعی اشتراک تصاویر» پرداخت و به این مطلب که هدف این پژوهش بررسی و مقایسه سیاست های حریم خصوصی چند شبکه اجتماعی اشتراک عکس  شامل فلیکر ، اینستاگرام و پینترست بوده است، اشاره کرد.

 

وی افزود: مقایسه ها نشان داده است که هر سه شبکه در زمینه آگاهی کم وبیش یکسان عمل کرده اند. اما شبکه فلیکر کنترل بیشتری جهت افزایش حریم خصوصی به کاربران داده است .در نهایت پیشنهاد بر این پایه بوده که سیاست های حریم خصوصی به صورت جامع تر و با جزئیات بیشتر تهیه شود.

 

حریم خصوصی و حق بهره مندی از ان یکی از اساسی ترین مصداق های حقوق انسانی به شمار میرود

 

الهه حسینی در مقاله ای با عنوان حریم خصوصی ۲ به ارائه و سپس بحث تبادل نظر در خصوص مطالب ارائه شده پرداخت.

وی بیان کرد: رشد رسانه های اجتماعی جدید و کاربردی افق های جدیدی را ایجاد کرده است اما برخورداری از برخی از قابلیت ها نباید باعث شود از خطرات آن غافل شویم. حریم خصوصی و حق بهره مندی از آن یکی از اساسی ترین مصداق های حقوق انسانی به شمار میرود.

 

این مقاله ضمن بیان تاریخچه و تعاریف لایه ها، انواع و چالش های این حوزه را بیان نموده است. همچنین در زمینه اموزش نیاز مند افزایش اگاهی هستیم . همچنین براستفاده از اموز ش سواد رسانه ای به منظور ایجاد تفکر انتقادی در به اشتراک گذاری اطلاعات و اخلاق فناوری تاکید شد.

 

 در این پنل کتر برنایی، مهندس دلاوری، خانم باواخانی و مهندس مجید جراح ارئه دهنده گان را همراهی کردند. دکتر رضایی شریف آبادی دیبر علمی شانزدهمین همایش با دعوت از دبیران علمی و همچنین دبیران اجرایی همایش های قبل از آنها قدر دانی و عکس یادگاری گرفتند.

 

پس از استراحتی کوتاه و پذیرایی از حضار، سارا طاهری با مقاله ای با عنوان نقش امضای دیجیتال در ایمنی و اعتماد سازی مراکز آرشیوی ارائه گردید.

 

یکی از تکنولوژی هایی که موجب افزایش اعتماد گردیده  امضای دیجیتال است

 

سارا طاهری اظهار کرد: یکی از تکنولوژی هایی که موجب افزایش اعتماد گردیده، امضای دیجیتال است. این تکنیک مبتنی بر رمز نگاری، باعث به رسمیت شناسی اطلاعات الکترونیکی میشود. آرشیو داران و کتابداران با توجه به اهمیت نقش امضای دیجیتال میتوانند با تاثیری که گسترش این فناوری بر اسناد الکترونیکی دارد آشنا شوند .

 

در ادامه همایش نیز نیره خداداد شهری مقاله ای با عنوان «امنیت اطلاعات در سامانۀ نرم‌افزاری متمرکز کتابخانه‌ها، آرشیوها و موزه ها» و نساء رضایی مقاله ای با عنوان «مشکلات امنیتی مرتبط با رایانش ابری» ارائه کردند.

 

در این پنل دکتر حسن کیانی،  مهندس محمد آباقری،خانم فتاحی و منیره غریبه نیازی حضور داشتند.

 

در پایان از سه مقاله برتر، مقاله اول  دلنشین دانایی مقدم و لیلی میرطاهری، مقاله دوم اشرف نقی مهرطبایی و علیرضا ساقی، حامد علیپور و نسا رضایی، مقاله سوم الهه حسینی و پوستر برتر مریم مجرب با ارائه هدایایی تقدیر شد.

 

در انتها با پخش کلییپ از فعالیت های شانزدهمین انجمن علمی – دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی و گرفتن عکس یادگاری ، همایش شانزدهم خاتمه یافت .


منبع گزارش متن :


لیزنا




نظرات  (۱)

https://telegram.me/joinchat/B38J6j6FaEBlMGPdoYi6Hw

سلام 

لینک گروه آزمون و کتابداری و اطلاع رسانی و دانش شناسی در تلگرام .
برای کتابداران و افرادی که در آزمون کتابداری شرکت نموده اند


۶

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی